גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה

בתורה כתוב שאברהם אבינו אמר "אל נא תעבר מעל עבדך". מהסוגיה שלנו משמע שפירוש הבקשה של אברהם היא: המלאכים, האורחים, כשראו את כאבו של אברהם החליטו שלא לבקרו, ואברהם אבינו ביקש מהם שלא ילכו ממנו. בסוגיה במסכת שבת משמע שאברהם אבינו לא הפנה את הבקשה הזו כלפי המלאכים אלא כלפי השכינה. השכינה באה לבקר את אברהם אבינו באהל שלו. וכשהוא רואה אורחים, הוא מחליט לעזוב את האהל שלו, וללכת להזמין אותם. השכינה עדיין באהלו של אברהם והוא מבקש ממנה שתמתין לו עד שיחזור. ומכאן ש"גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה"

"שנינו במשנה שמפנים קופות של תבואה מִפְּנֵי הָאוֹרְחִין ולצורך בית המדרש. אָמַר ר' יוֹחָנָן: גְּדוֹלָה הַכְנָסַת אוֹרְחִין כְּהַשְׁכָּמַת בֵּית הַמִּדְרָשׁ. שהרי השוותה אותם המשנה, דְּקָתָנֵי [שהרי שנינו] במשנה: "מִפְּנֵי הָאוֹרְחִין וּמִפְּנֵי בִטּוּל בֵּית הַמִּדְרָשׁ". וְרַב דִּימִי מִנְּהַרְדְּעָא אָמַר: גדולה הכנסת אורחים אפילו יוֹתֵר מֵהַשְׁכָּמַת בֵּית הַמִּדְרָשׁ, דְּקָתָנֵי [ש הרי שנינו] במשנה קודם "מִפְּנֵי הָאוֹרְחִין" וַהֲדַר [ורק אחר כך] "וּמִפְּנֵי בִטּוּל בֵּית הַמִּדְרָשׁ". וכיון שמדובר בהכנסת אורחים מביאים את מה שאָמַר רַב יְהוּדָה שכך אָמַר רַב: גְּדוֹלָה הַכְנָסַת אוֹרְחִין יותרמֵהַקְבָּלַת פְּנֵי השְׁכִינָה, דִּכְתִיב [שכן נאמר] כאשר ראה אברהם את אורחיו: "וַיּאמֶר אדוניאִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבר מעל עבדך" (בראשית יח, ג), ומפרשים שביקש מה' (מהשכינה) שימתין לו כביכול עד שיטפל באורחים כראוי. בענין זהאָמַר ר' אֶלְעָזָר: בּא וּרְאֵה שֶׁלּא כְּמִדַּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִדַּת בָּשָׂר וָדָם. שהרי מִדַּת בָּשָׂר וָדָם אֵין קָטָן יָכוֹל לוֹמַר לְגָדוֹל "הַמְתֵּן עַד שֶׁאָבא אֶצְלְךָ", וְאִילּוּ בְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּתִיב [נאמר]: "וַיּאמֶר אדני אִם נָא מָצָאתִי חֵן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדך", שבקש מה' שימתין לו מפני האורחים" (שבת קכז,א).